Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen?
Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school...
Wat denk je hiervan?
Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus.
Kenny, ik weet wat ik daar heb gezet, ik had het daar enkel over het woord 'volgeboekt'. Het is inderdaad zo dat men de leerlingen niet kan weigeren totdat de school effectief aan zijn volledige capaciteit zit.
Femke heeft mij daar enkele posts geleden ook al op gewezen en daar heeft ze inderdaad gelijk in. Daar had ik in eerste instantie niet aan gedacht, maar wat jij net had geciteerd, bedoelde ik niet meer op het weigeren van leerlingen voor de school effectief vol zit, maar op het weigeren van leerlingen OMDAT de school vol zit.
Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet. En dit zie ik eerlijk gezegd niet meteen gebeuren.
Het is ook door erover te praten dat anderen je kunnen doen inzien dat een voorstel niet altijd even goed is als het oorspronkelijk leek. Het is gewoon zo dat er voor mijn idee heel wat veranderingen doorgevoerd zullen moeten worden, dus mijn voorstel zal ook wel bij de moeilijkste voorstellen horen om effectief te verwezenlijken.
Zo'n beslissing nemen is natuurlijk altijd wikken en wegen.
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen?
Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school...
Wat denk je hiervan?
Dat kàn, ja. Ik zie heel wat nadelen, zoals ik al zei. Wel even opmerken dat het hier om een lagere school gaat. Ik weet niet genoeg over de psychologische en sociale ontwikkeling van een kind om daar veel over te zeggen, maar ik kan me inbeelden dat dergelijke ideeen van superioriteit zich pas later vormen.
Overigens ook niet vergeten dat dat probleem nu ook al bestaat of kan bestaan (bv. tussen ASO- en BSO-klassen). Waar ik echter van overtuigd ben, is dat die mix (zij het dan tussen ASO-BSO, allochtoon-autochtoon of wat dan ook) altijd beter is, of toch meer bevorderlijk voor het wederzijds respect, dan een scheiding van die groepen.
En dat is waar deze school tegen vecht: tegen het feit dat deze school over een aantal jaar geen autochtonen meer heeft. Dan is de scheiding immers finaal en zeer moeilijk omkeerbaar. En dan kan dat superieur gevoel ook optreden, iets in de trend van: 'toch niet naar het OLV-college in Lokeren? Dat is een ...-school'.
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet.
Jouw maatregel zie ik inderdaad ook niet meteen voor morgen, hoewel er misschien wel wat in zit. Komt trouwens nog een praktisch probleem bij: hoe bepaal je wie allochtoon is en wie niet?
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Ergens begrijp ik het wel. Het gevoel dat ik hierbij krijg is dat de allochtone kinderen als 'zwakke schakel' worden bekeken en hierdoor apart worden gezet.
Zo krijgen ook zij een beter aangepaste opleiding voor hun.
Het feit dat het allochtone kinderen zijn maakt het weer zo gezegd racistisch, wanneer ik denk dat die school gewoon klassen wil maken met sterke en zwakke leerlingen.
Maar ik vind wel dat ze het anders moeten aanpakken, niet enkel een klas allochtonen maken maar gewoon echt kijken tussen alle leerlingen wie te zwak is.
Want hier wordt er van uit gegaan dat alle allochtonen 'zwak' zijn.
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.
Ik denk dat je hierbij het probleem een beetje verschuift, het gaat er niet over dat leerlingen niet kunnen volgen of dergelijke, het gaat erover dat autochtone leerlingen stilletjes aan deze school verlaten omdat deze school vooral allochtone leerlingen heeft. (ik bedoel dit niet racistisch)
Het zou inderdaad wel een goed idee kunnen zijn, maar dit is denk ik niet de oplossing voor het probleem dat zich hier op dit moment voordoet.
Ik maak hierbij ook de bedenking dat leerlingen die sterk zijn de 'zwakkere' leerlingen op bepaalde gebieden kunnen helpen. En volgens mij maak je het verschil ook groter door de 'sterke' leerlingen in een klas te zetten en de 'zwakke' leerlingen in een andere klas.
Hoe maak je dat onderscheid trouwens? Een leerling kan goed zijn in wiskunde, maar de grammatica van de talen absoluut niet begrijpen en nog een andere leerling kan dan weer goed zijn in talen maar dan weer niet in wiskunde. Volgens mij kunnen deze leerlingen elkaar wat helpen/aanvullen en daarom zou ik ze samen laten zitten, maar ik begrijp jullie standpunt.
Ik ben zoals jullie ook van mening dat men er niet vanuit mag gaan dat allochtone leerlingen automatisch minder slim zouden zijn, want dat is soms absoluut niet waar.
Om terug te komen op het eigenlijke probleem, ik denk dat dit voorstel van 'sterke' en 'zwakke' leerlingen te scheiden niet geschikt is voor dit probleem, maar wel effectief kan zijn bij andere problemen.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden om in de klas van de 'zwakke' leerlingen te zitten.
Wel, kan je jullie voorstel volgens mij goed gebruiken om kleine klasjes te maken die eventueel samen kunnen komen na school om het vak wiskunde of frans,... nog eens goed te bekijken en de moeilijkheden van de baan te krijgen.
Dus ik vind jullie voorstel absoluut niet slecht, maar voor dit geval, denk ik dat er meer geschikte oplossingen zijn.
Onderwijs is belangrijk, dat is een feit, maar of we nu al jongeren gaan moeten opsplitsen op basis van hun competenties vind ik toch wel raar.
Als we allochtonen willen afsplitsen van ons, op gebied van spelling en taalgebruik moeten we ook de zwakkere autochtone mee in die groep rekenen. Ik vind het echt niet goed dat we allochtonen zo verafschuwen.
Het zijn tenslotte toch ook maar mensen zoals wij. Eigenlijk vind ik dat deze maatregel van deze school gaat naar een racistisch kantje. Er zijn immers ook goede, getalenteerde allochtonen. Het is eigenlijk een enorm vooroordeel van deze school. Als zij denken aan allochtonen denken zij aan niet goedgeschikten voor onderwijs, dat is wat ik hier uit concludeer. Er is al genoeg 'tam tam' rond racisme en als we nu ook al beginnen met zulke situaties wordt het echt desastreus. Waar gaat deze wereld naartoe!!
Comment