Twaalfjarigen naar de disco

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Eveline.Leysen
    Registered User
    • Sep 2010
    • 64

Enerzijds vind ik het wel kunnen als dit niet te vaak gebeurt. Er wordt geen alcohol, sigaretten en drugs toegelaten, dus bestaat er ook geen gevaar dat het verkeerd zou aflopen.
    Anderzijds vind ik 12 jaar erg jong en wanneer ze van het uitgaansleven hebben geproefd, zouden ze dit weer willen overdoen. Het is dan aan de ouders om “Neen” te zeggen.
    De discotheek geeft een ‘wauw-effect’ bij deze jongeren, daarom zou ik het beter hebben gevonden als het feestje een bescheidenere locatie had.
    Wat de kinderen uiteindelijk doen, wordt door de ouders bepaald, zij moeten de grens trekken.
    Waarom zouden ze geen “Neen” kunnen zeggen? Als ze vinden dat het te vroeg is en het uitleggen dat ze nog niet mogen gaan, dan gaan ze toch niet?

Comment

• Michael Van Deun
      Registered User
      • Sep 2010
      • 396

Twaalfjarigen naar de disco

Dit vind ik net zoals velen ook een slecht idee. Het is misschien goed bedoeld om op een verantwoorde en aangepaste manier fuiven en feestjes voor kinderen tussen 12 en 15 aan te bieden, maar toch is het een slecht idee. Vooral omdat deze jongeren worden extra worden gemotiveerd om te gaan feesten, en zo op lange termijn ook vaker zullen experimenteren in het milieu van alcohol en drugs. Dat klinkt misschien vrij vergezocht, maar toch ben ik ervan overtuigd dat er enige waarheid achter zit. Tegenwoordig zegt de kledingstijl van jongeren al snel dat ze volwassen zijn, hoe gaat dat niet zijn als er ook nog feetjes komen. Motivatie en aanmoediging in de hoogste graad en betekenis van het woord. Ouders hebben duidelijk niet allemaal deze visie, of zien weeral enkel het positieve van hun kind dat braafjes gaat zijn. Maar kinderen zijn vaak thuis helemaal anders dan in hun omgeving van school en vrienden, en dat zien en begrijpen ouders ook helemaal niet. Bovendien speelt ook de cultuur een grote rol. De maatschappij en de samenleving werken dit allemaal een beetje in de hand, en op de duur vinden jongeren dat ook 'normaal'. We zullen zien hoe het evolueert en verder afloopt!

Comment

• Sabrina
        Registered User
        • Oct 2010
        • 103

Orgineel gepost door Belinda.Vandenbempt
        Kinderen en jongeren onder 15-16 jaar horen thuis bij hun ouders en op tijd in hun bed. Punt uit.
        Hier kan ik je voor een stuk gelijk in geven. Kinderen en jongeren onder de 15 - 16 jaar horen inderdaad thuis bij hun ouders.
        Alleen leven we nu jammer genoeg in een maatschappij waar dit niet meer het geval is.
        Maar denk eens even verder na dan je neus lang is.
        Wat is het effect dat je krijgt als je tegen je tiener zegt dat hij/zij iets niet mag? Je krijgt het tegenovergestelde effect. We leven nu eenmaal in een maatschappij waar jongeren vroeger en vroeger beginnen uit te gaan. Waar ze sneller in contact komen met drugs en alcohol.
        Als ouder is het vaak heel moeilijk om grip te krijgen op die tiener, die reeds vroeger en vroeger de streken van het tienerschap vertoont.
        Er zijn meerdere manieren om hier mee om te gaan. 1 van deze manieren is inderdaad drug en alcohol preventie.
        Maar de fris-feestjes zijn volgens mij ook een goed initiatief. Er zijn jongeren van 13-14j die al wel weg gaan de dag van vandaag. Hierdoor gaan andere jongeren ook willen weg gaan. Als een vriendje iets mag, willen ze het zelf meestal ook. Het willen weggaan is onvermijdelijk.
        Ikzelf zie dan 2 opties als je 14jarige naar jou komt en zegt: "mams ik wil weg gaan."
        1: Je verbiedt het, blijft het verbieden en je krijgt het scenario waar je tiener gewoon achter je rug alles regelt. De band tussen ouder en kind is dan helemaal weg.
        2: Je laat ze naar een fris-feestje gaan, waar je toch nog enig zins controle kan behouden over je beginnende tiener.
        Je stemt toe, je bent niet de 'slechte ouder' in hun ogen. Je brengt ze zelf en haalt ze zelf weer op. Jij weet dat je kind om 1u effectief in zijn/haar bed ligt dan.
        In tegenstelling tot het vorige scenario waar je kind gerust in het midden van de nacht uit zijn kamer kan kruipen en gaat feesten omdat het van zijn ouders niet mag.

Ik denk echt dat je dit verhaal langs meerdere kanten moet bekijken..
        What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..

Comment

• Kristof.Vermeiren
          Registered User
          • Sep 2009
          • 68

Ik heb toch wel een beetje een dubbel gevoel bij dit concept. Volgens mij is 12 jaar een te jonge leeftijd om kennis te maken met de feestwereld. Ze zullen het gevoel van funnen en plezier maken flink te pakken krijgen, waardoor ze veel sneller zullen verlangen naar meer. Na een tijdje zullen ze niet alleen willen fuiven, maar ook écht willen fuiven; met bijhorende drankjes (als het daar al bij zou blijven!). En dan spreek ik nog niet over de imagovorming die fel wordt aangewakkerd op dergelijke feestjes. Ze willen ook de coolste zijn, met de meest hippe kleren en de felste dance moves. Allemaal aspecten waar een 12-jarige niet mee bezig hoeft te zijn!

Comment

Working...