Frans in de kleuterklas?

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Kenny
    UDHR - art. 19
    • Sep 2004
    • 581

Originally posted by Davy V.H.

Toegegeven, ze hebben ons slecht behandeld vroeger. Zeer slecht zelfs. Maar moeten wij daarom de rollen omdraaien?
    Ja.

Het taalverschil? Zal er nog lang zijn. Twijfel ik niet aan. Maar er moet toenadering zijn. Wij leren frans? Awel zij nederlands dan ! Zou geen probleem mogen zijn voor diegene die het kunnen en willen...
    Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn
    'I have never let my schooling interfere with my education.'
    -- Mark Twain

Comment

• Davy V.H.
      Oud-student
      • Jul 2004
      • 559

Originally posted by Kenny
      Ja.

Ze kunnen al beginnen met het respecteren van de taalwetten in dit land. Daarna hun arrogantie op een lager pitje zetten en aanvaarden dat wij hun enige garantie op voortbestaan zijn. En daar dus ook naar handelen...

En daarna akkoord gaan met een onvoorwaardelijke opsplitsing. :P

^ Hoeft niet bepaald in die volgorde te zijn
      En jij sprak over arrogantie? Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...

Comment

• Pieterjan
        ------
        • Sep 2004
        • 344

Het grote probleem is dat de Walen nog steeds de baas spelen over ons, terwijl ze het recht niet hebben aangezien hun economische toestand. Een goed voorbeeldje hiervan is de franstalige christen democratische partij CDH die samen met Ecolo de DHL crisis in stand aan het houden is...

Hetgeen wat picque enkele weken geleden vertelde over de begroting is ronduit schandalig, Zelfs het unionistische hart van Frieda van Wijck (Conincks en van Wijck) sloeg een slag over toen ze hoorde wat deze man over de vlamingen te vertellen had. Ik kan hier gerust nog wat citaten bovenhalen van vooraanstaande walen en politiekers die tegen het hoofd zouden kunnen stoten.
        "Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -

Comment

• Kenny
          UDHR - art. 19
          • Sep 2004
          • 581

Originally posted by Davy V.H.
          En jij sprak over arrogantie?
          Heeft weinig met arrogantie te maken, meer met terechte eisen. Ik denk echt niet dat je mij arrogant kan noemen omdat ik vind dat de Walen wel een heel pak minder noten op hun zang moeten hebben, zeker als je weet dat WIJ ervoor zorgen dat zij de stempel "3e wereld land" niet krijgen opgedrukt.

De Walen zijn arrogant. Ze zeggen radicaal 'NON' op zowat elke communautaire eis, en als ze dan toegeven dan krijgen ze nog enkele miljarden EXTRA bovenop wat ze al krijgen. Als jij je daar geen vragen bij stelt, mij goed. Maar als je vind dat ik arrogant ben omdat ik dat wel doe, dan denk ik dat het probleem bij jou ligt.

Ik denk dat jij blij zal zijn dat er binnen enkele jaren kolonies op de maan en mars zullen zijn. Ver weg van andere mensen die anders zijn...
          Mmmh... nah, toch maar niet... afsplitsen zou al voldoende zijn.

Toch maar even vermelden dat ik absoluut niks heb tegen mensen die anders zijn of anders denken, als dat wel zo was dan zou ik mijn tijd niet in deze discussie steken. Het verschil met de Walen ligt 'm in z'n cultuur. Wij hebben al evenveel gemeen met hen dan met de inwoners van Burkina Faso.
          -- Mark Twain

Comment

• Tinneke
            Registered User
            • Oct 2004
            • 30

Ik vind dat Frans kan, maar met mate. Men kan alles wat men leert voor zijn 8 jaar immers beter onthouden, men leert het meeste als kind. Als ze dan al de basis leren, zullen ze later minder problemen hebben. Ik vind dat het kan, maar men moet de kinderen niet te hard "pushen".
            Tinneke Mannaerts

Comment

• Anneliess
              Annelies
              • Sep 2004
              • 30

Ik vindt dat het niet kan.
              Ik ken namelijk iemand die opgegroeid is in een gezin waarvan de vader Nederlands sprak, en de moeder het Russisch en het Engels door elkaar gebruikte. Het gevolg was dat het kind de 3 talen door elkaar gebruikte. Hij kon niet weten tegen wanneer hij welk woord moest gebruiken.
              Ik denk dat je hetzelfde effect bekomt als je kinderen in de kleuterklas al confronteert met een andere taal dan hun moedertaal. Volgens mij gaan ze dan niet kunnen uitmaken wanneer ze nu welke taal moeten spreken, en gaan ze de 2 talen door elkaar spreken. Dan zou het inderdaad in het nadeel van het kind zijn.

Comment

• A'lies Van Hoof
                Registered User
                • Sep 2004
                • 34

Als het al spelenderwijs gebeurt...dan mss wel. Het gevaar dat ze hun moedertaal en de vreemde taal met elkaar gaan vermengen bestaat tot hun vier jaar:

L'âge idéal pour apprendre des sons se situe entre quatre et huit ans. On peut constater que les enfants qui ont des parents des deux langues les mélangent jusqu'à quatre ans». Ils diront, par exemple: «Ik speel met mijn poupée». Mais après quatre ans, la distinction s'opère. Le bilinguisme et l’immersion sont seulement déconseillés dans certains cas comme la dyslexie.

En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
                Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!

Grtjs
                A'lies

Comment

• Kenny
                  UDHR - art. 19
                  • Sep 2004
                  • 581

En iedereen die hier kritiek heeft op de Walen:
                  Wat betreft tweetalig onderwijs staan ze veeeeeeel verder dan wij Vlamingen...dus ik denk eigenlijk dat we er nog wel iets van kunnen leren!
                  Serieus? Da's aan de Waalse ministers dan toch niet te zien...
                  -- Mark Twain

Comment

• sophiekecools
                    Registered User
                    • Oct 2004
                    • 21

tot de leeftijd van 4jr vormt dit een risico, omdat de kinderen dan nog niet het onderscheid kunnen maken ts nls en frans.
                    verder hangt het ook vooral af van de aanpak van de 'lessen'...

volgens studies ivm 'immersion' (=onderdompeling= een aantal lessen ih frans) zorgt dit niet echt vr een verbetering vd talenkennis... :-s
                    ik ben eerder vr een 'bain linguistique' (=talenbad) dan w de lln (wel vr lln vanaf 11Jr) twee weken ondergedompeld in een Frans milieu, ze horen en spreken enkel Frans. én de resultaten zijn er!!

Comment

• annemieke
                      Registered User
                      • Oct 2004
                      • 11

Ik wil eerst even reageren op Kenny.
                      De walen zouden veel verder zijn in het tweetalig onderwijs dan vlamingen? Vergeet het.
                      Ik heb deze vakantie een kleine maand doorgebracht in een vakantiehuis met waalse kinderen uit allerlei milieus (zowel sociaal lagere als sociaal hogere) en het absolute merendeel van de kinderen én dat van de meerderjarige leiding verstond nie meer dan de absolute basis van het Nederlands. Ik heb zelfs kinderen ontmoet die me stomverbaasd en echt ernstig vroegen of ik Chinees sprak. Met hun Engels was het al helemaal erg gesteld.

Ik ben absoluut voor Franse les in de kleuterschool. Om een taal goed te leren spreken, is het zeer belangrijk dat je er vroeg genoeg mee begint. In het vijfde leerjaar is het al te laat en dat is duidelijk te zien aan het grote aantal kinderen dat veel last heeft met die taal.
                      In de kleuterschool hebben de kindjes de kans om spelenderwijs die taal te leren en ze zullen het dan ook erg snel oppikken.
                      Er is wel één groot probleem: Waar halen we zoveel goede leerkrachten vandaan om de Franse lessen te realiseren?

Comment

• katleen
                        katleen
                        • Sep 2004
                        • 446

ik vind deze stelling echt verschrikkelijk. In de kleuterklas moeten kinderen kunnen spelen en hun vaardigheden als tekenen, knippen en kleuren verder ontwikkelen. Ze kennen nog niet zo immens veel van de nederlandse taal, laat staan dat je hen al aanvalt met de franse taal. Laat hen eerst rustig kind zijn en later hebben ze er nog genoeg tijd voor! Ze beginnen ten slotte al in het vijfde leerjaar met frans. Volgens mij snel genoeg!

Comment

• InniasHufkens
                          Registered User
                          • Oct 2004
                          • 19

Moet Kunnen

Ik vind dat het frans in het onderwijs al mag beginnen vanaf de kleuterklassen. Kinderen leren het best frans op een jonge leeftijd. En ze kunnen het best aan hoor dus de zever over stress en zo, nx van waar.
                          Ik ben deze zomer op kamp geweest als animator in een tweetalig kamp. En nederlandstalige kinderen van 3 spreken beter frans dan heel ons kader samen dus als kinderen van 3 al perfect tweetalig kunnen zijn, dan zie ik het probleem niet dat men in kleuteronderwijs ook al frans gaat geven. Het is zowizo toch een feit dat ze beter van jongsaf met een taal beginnen.
                          Conclusie: MOET KUNNEN

Comment

• yannick.staelens
                            Registered User
                            • Oct 2004
                            • 105

Kan niet

Dit kan volgens mij niet. In de kleuterklas leren de kinderen eigenlijk nog hun eigen moedertaal, als men daarbovenop nog een 2de taal gaat inbengen is volgens mij de kans groot dat sommige kinderen (niet allemaal) problemen gaan krijgen met hun evolutie in de eigen nederlandse taal.
                            Beter een beetje raar dan doodnormaal

Comment

• EllekeSmits
                              Registered User
                              • Oct 2004
                              • 41

Moet kunnen!

Ik vind wel dat dit moet kunnen, de kleuters ontwikkelen hun hersenen beter op het gebied van Talen. Zo is het voor hen gemakkelijker om later meerdere talen te leren.

In een lagere school in Beerse krijgen de leerlingen al van het derde leerjaar Frans en vanaf het vijfde krijgen ze de keuze om ook nog Engels bij te volgen.
                              Uiteindelijk zijn en blijven talen heel belangrijk! Als je op ries gaat, ... je hebt (bijna) altijd een andere taal nodig, dan je moedertaal.

Comment

• Stevie
                                Registered User
                                • Jul 2004
                                • 23

Moet natuurlijk kunnen! Er is natuurlijk wel een verschil tussen "lagere/hogere schoolfrans" en een uurtje per week "kleuterfrans" via spelletjes, liedjes e.d. Daar gaan die kindjes zeker geen trauma's of 'taalafwijkingen' aan overhouden.

Ons oudste kind (4.5 jaar) kent nu toch ook al "Frère Jacques" (+ de Nederlandse versie) en haar Nederlandse taalkennis is er zeker niet op achteruit gegaan. Ze vindt het echt leuk als we haar al eens occasioneel een woordje aanleren dat past in haar leefwereld en erop wijzen hoe gelijkend sommige woorden zijn. Ze is dan heel fier dat ze al in een andere taal een woordje kan spreken...

Het feit is dat ze op dit moment in hun leven het makkelijkst aanleren - waarom dan ook geen kennismaking met Frans? Kinderen zijn tot meer in staat dan we soms kunnen of willen vermoeden...
                                The unbearable lightness of being...

Comment

Working...