Klacht tegen Leterme in Sint-Lambrechts-Woluwe

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • Wouter
    Administrator
    • Jun 2004
    • 923

De oprukking van het Frans (als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands) is wel het minste wat mij zorgen baart.
    Nogmaals, je woont hier niet, dus je kent dit probleem en de geschiedenis ervan niet even grondig als een local. Je ervaart het op een hele andere manier. Dagdagelijkse realiteit vs. Het Journaal bekijken of de krant lezen is iets heel anders. Moest een Palestijn, Libanees of Israëli hier op het forum zijn mening uiten over de hele situatie in het heilig land, zou ik zijn mening niet bagateliseren, want hij is verdorie betrokken partij, ik niet. Hoewel ik er dikwijls mijn gedacht over zeg.

Als ik zin heb om de taalsituatie in de rand negatief te beschrijven, hetzij als een kanker, een gezwel, een woekering, een parasiet, dan heb ik hier mijn redenen voor. Noem het dichterlijke vrijheid.

That being said, "als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands".

Read up. Waarom in de eerste plaatsen faciliteiten? Wat zijn faciliteiten en waarom hadden sommige franstaligen ze nodig in bepaalde gemeenten? En dat is er ook nog zoiets als "de taalgrens" (or sumthin).

Comment

• wim leenaerts
      Prime Integrator
      • Nov 2004
      • 1633

Orgineel gepost door Wouter
      Nogmaals, je woont hier niet, dus je kent dit probleem en de geschiedenis ervan niet even grondig als een local. Je ervaart het op een hele andere manier. Dagdagelijkse realiteit vs. Het Journaal bekijken of de krant lezen is iets heel anders.

Je hebt gelijk dat ik inderdaad niet weet hoe het daar echt is, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het zo erg is dat het bijna onleefbaar wordt. Jij praat toch wel een mondje Frans, niet? Ik zou het wel leuk vinden als ik de kans had mijn tweetaligheid (die de laatste jaren fel achteruit is gegaan) op peil te houden...
      Als er meer en meer Frans gesproken wordt wil dat zeggen dat er toch wel een hele hoop mensen liever Frans praten dan Nederlands, kan je hen dat kwalijk nemen? Ik niet. Natuurlijk moeten de wettelijke eisen in een faciliteitsgemeente gevolgd worden, maar ik vermoed dat dat nog wel steeds zo is. Of vergis ik mij hier? Als het alleen de mensen bij den bakker en de café-uitbaters zijn die uitsluitend Frans praten is dat toch een overkomelijk probleem? Ik vind wel dat ze moeite moeten doen om Nederlandstaligen ook in hun eigen taal aan te spreken, maar als ze het niet doen ga ik hen daar echt niet vies voor bekijken.
      Overtuig mij anders zou ik zeggen.

Citaat:
      Als ik zin heb om de taalsituatie in de rand negatief te beschrijven, hetzij als een kanker, een gezwel, een woekering, een parasiet, dan heb ik hier mijn redenen voor. Noem het dichterlijke vrijheid.
      Jouw dichterlijke vrijheid ruikt in mijn ogen (of neus ) verdacht veel naar discriminatie en daar heb ik een grondige afkeer van. Doet mij overigens ook een beetje denken aan die scène uit The Matrix waarin Agent Smith zijn afkeer van het walgelijke menselijke ras uit de doeken doet aan Morpheus.

Citaat:
      That being said, "als ik me niet vergis één van de 3 officiële landstalen in België en dus gelijkwaardig aan het Nederlands".
      Read up. Waarom in de eerste plaatsen faciliteiten? Wat zijn faciliteiten en waarom hadden sommige franstaligen ze nodig in bepaalde gemeenten? En dat is er ook nog zoiets als "de taalgrens" (or sumthin).

Het concept van faciliteitsgemeenten heeft duidelijk zijn doel gemist en er is idd nog zoiets als een taalgrens, maar dat verbied mensen toch niet om buiten die grens de taal te spreken die ze het liefste spreken? Als ook de officiele instanties daarentegen de taalgrens met de voeten treden is dat iets anders, maar de gewone bevolking kan ik dat echt niet kwalijk nemen.
      Last edited by Wouter; 30 August 2006, 06:40.
      "De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
      Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
      - Socrates, 2400 jaar geleden... -

Comment

• Pieterjan
        ------
        • Sep 2004
        • 344

Wim, mijn oprechte excuses, maar het feit om de problemen 'in de rand' te ontkennen is gewoonweg belachelijk. De faciliteiten gaan oneindig veel verder dan gewoon de taalproblemen. Kijk maar naar de opkomst van de Union Francophone, die via waalse kiezers meer zeggenschap heeft over vlaamse gemeenten. Dat is maar één van de huidige problemen en de lijst is eindeloos.

Orgineel gepost door wim leenaerts
        Wat mij zorgen baart zijn de toenemende klimaatsproblemen, de honger en tegelijkertijd de obesitas in de wereld, de verzuurde maatschappij waarin verkrachting, vluchtmisdrijf, dronken chauffeurs, geweldpleging enz schering en inslag zijn, enz...
        Je geeft hier zelf toe dat deze facilitaire problemen je niet interesseren, ik vraag me dan toch wel af waarom ik jou naam in deze topic zoveel zie voorkomen, en steeds met dezelfde utopische argumenten er onder

In het geval van milieuproblemen vind ik je argumenten in ieder geval veel sterker en overtuigender dan diegene in deze topic.
        Last edited by Pieterjan; 29 August 2006, 23:02.
        "Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -

Comment

• Wouter
          Administrator
          • Jun 2004
          • 923

dichterlijke vrijheid ruikt in mijn ogen (of neus ) verdacht veel naar discriminatie en daar heb ik een grondige afkeer van.
          Ok, nu heb ik het echt wel gehad, nu gaan we die toer op. Wat moet iemand tegenwoordig doen om NIET discriminerend/racistisch over te komen? Ik werk elke dag met tientallen franstaligen. Heb ik iets tegen die mensen? Natuurlijk niet wat voor ne zever is dat hier allemaal. Ik amuseer mij te pletter en als we het over het taalprobleem hebben gaat het NERGENS over disciminatie, maar jij trekt (die aloude beduimelde) kaart wél.

Eerlijk gezegd verbaast het me dat je het woord racisme niet gebruikt hebt. Aangenaam verrast.

'k ga hier geen moeite meer insteken, de dumbassness level ligt te hoog. Ga ergens nutteloze regels als alcoholslot verplicht op alle wagens verzinnen, of ga wat ranzige yoghurt fretten, maar hier doe ik niet in verder.

Comment

• wim leenaerts
            Prime Integrator
            • Nov 2004
            • 1633

Ok, nu heb ik het echt wel gehad, nu gaan we die toer op. Wat moet iemand tegenwoordig doen om NIET discriminerend/racistisch over te komen? Ik werk elke dag met tientallen franstaligen. Heb ik iets tegen die mensen? Natuurlijk niet wat voor ne zever is dat hier allemaal.
            Ik probeer mijn woorden steeds met zorg te kiezen om onbedoelde beledigingen en verwijten te vermijden. Ik heb gezegd dat je uitspraak 'verdacht veel ruikt naar discriminatie' wat ongeveer hetzelfde is als 'het neigt naar discriminatie'. Dat is iets anders dan zeggen 'dat is je reinste discriminatie', wat ik dus niet gezegd heb. Toegegeven, de nuance is mss niet voor iedereen even duidelijk, maar voor mij is ze wel groot. Als ik je gekwetst heb met mijn uitspraak bied ik je mijn excuses aan, want dat was niet de bedoeling.
            Mijn uitspraak was voor een stuk ook ingegeven door de associatie met de bovengenoemde scène uit 'The matrix', die voor mij een 'mooie' metafoor is voor de houding van de doorgewinterde rascist tgo vreemdelingen. Ik kan er ook niets aan doen dat dat beeld bij jouw uitspraak in me opkwam.

Ik heb gevraagd of je me zou willen overtuigen van waarom het oprukken van het Frans vergeleken kan worden met een parasiet, maar daar heb ik tot dusver nog geen overtuigende argumenten voor gekregen. Aldus blijf ik het grof vinden om de gebruikers van het Frans in een faciliteitsgemeente te vergelijken met een parasiet, kanker of gezwel.

'k ga hier geen moeite meer insteken, de dumbassness level ligt te hoog. Ga ergens nutteloze regels als alcoholslot verplicht op alle wagens verzinnen, of ga wat ranzige yoghurt fretten, maar hier doe ik niet in verder.
            Alcoholslot lijkt mij ook redelijk nutteloos, blij dat we het daarover eens zijn.
            Ik weet niet waar je de associatie tussen mij en ranzige yoghurt haalt, maar terecht is ze niet.

Orgineel gepost door Pieterjan
            Je geeft hier zelf toe dat deze facilitaire problemen je niet interesseren, ik vraag me dan toch wel af waarom ik jou naam in deze topic zoveel zie voorkomen, en steeds met dezelfde utopische argumenten er onder
            Ik heb niet gezegd dat die problemen me niet interesseren (hoewel je dat mss wel zou kunnen afleiden uit het feit dat ik er niet echt veel ervaring mee heb), ik heb gezegd dat ik niet begrijp dat je je er zo druk over kan maken terwijl er zo vele belangrijkere en ergere dingen in de wereld gebeuren. Ik vraag me oprecht af wat voor Wouter het probleem juist is, net omdat het me wel interesseert.
            Waarom mijn naam hier zoveel voorkomt is omdat ik nu eenmaal een betweter ben en omdat ik het moeilijk heb met uitspraken zoals Wouter die hier al enkele malen gedaan heeft.
            "De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
            Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
            - Socrates, 2400 jaar geleden... -

Comment

Working...