Ook Herman Van Rompuy doelwit van de NSA

Collapse
X

• Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • c*dric.willemsen
    Registered User
    • Oct 2012
    • 235

Ook Herman Van Rompuy doelwit van de NSA

Meer dan 120 regeringsleiders en staatshoofden waren tot 2009 spionagedoelwit voor de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. Dat heeft het Duitse blad Der Spiegel dit weekend al onthuld. Nu blijkt dat ook onze landgenoot Herman Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, op die lijst staat.

Over de Duitse bondskanselier Angela Merkel alleen al heeft de dienst meer dan 300 documenten bewaard. Dat zou allemaal blijken uit documenten van Edward Snowden, de klokkenluider die de afluisterpraktijken van de Amerikaanse geheime dienst aan het licht bracht.

De berichten van dit weekeinde waren nog gebaseerd op een incomplete lijst. Sinds vandaag is pas bekend wie er verder allemaal op staan. De lijst is hieronder te zien, met ook de naam van Herman Van Rompuy.

Het is onduidelijk of de staatshoofden en regeringsleiders zelf zijn afgeluisterd, of dat de NSA alleen een lijst presenteerde van het aantal stukken dat over een wereldleider werd verzameld. Op de pagina van de Powerpoint-presentatie waarover Der Spiegel beschikt, wordt gesproken van "cites", oftewel citaties.

De lijst met namen:
    Bharrat Jagdeo - Guyana
    Binge wa Mutharika - Malawi
    Boris Tadic - Servië
    Choummaly Sayasone Shiavong - Laos
    Cristina Fernandez de Kirchner - Argentinië
    Daniel Ortega - Nicaragua
    Dmitry Medvedev - Rusland
    Donald Tsang - Hong Kong
    Ellen Johnson-Sirleaf - Liberia
    Ehud Olmert - Israël
    Evo Morales - Bolivia
    Felipe Calderon - Mexico
    Fernando Lugo - Paraguay
    Fouad Siniora - Libanon
    Gloria Macapagal-Arroyo - Philippijnen
    Gurbanguly Berdimuhamedow - Turkmenistan
    Hamid Karzai - Afghanistan
    Hashim Thaci - Kosovo
    Hassanal Bolkiah - Brunei
    Herman Van Rompuy - België
    Hosni Mubarak - Egypte
    Hu Jintao - China
    Hugo Chavez - Venezuela
    Hun Sen - Cambodja
    Ilham Aliyev - Azerbeidzjan
    Islam Kamirov - Oezbekistan
    Ismail Omar Guellah - Djibouti
    Johanna Sigurdardottir - IJsland
    Jose Ramos-Horta - Oost-Timor
    Jose Zapatero - Spanje
    Joseph Kabila - Dem. Rep. Congo
    Kgalema Motlanthe - Zuid-Afrika
    Kim Jong-Il - Noord-Korea
    Konstantinos Karamanlis - Griekenland
    Kurmanbek Bakiyev - Kirgiziestan
    Laurent Gbagbo - Ivoorkust
    Lee Myung-bak - Zuid-Korea
    Luiz Inacio Lula Da Silva - Brazilië
    Ma Ying-jeou - Taiwan
    Mahinda Rajapaksa - Sri Lanka
    Mahmoud Ahmedinejad - Iran
    Manmohan Singh - India
    Manuel Zelaya - Honduras
    Martin Torrijos - Panama
    Mauricio Funes - El Salvador
    Meles Zenawi - Ethiopië
    Michelle Bachelet - Chili
    Mikheil Saakashvili - Georgië
    Muammar Qaddafi - Libië
    Mwai Kibaki - Kenia
    Nedzad Brankovic - Bosnië-Herzegovina
    Nicolas Sarkozy - Frankrijk
    Nong Duc Manh - Vietnam
    Nouri al-Malaki - Irak
    Nursultan Nazarbayev - Kazachstan
    Omar al-Bashir - Soedan
    Oscar Arias - Costa Rica
    Paul Kagame - Rwanda
    Prachanda - Nepal
    Rafael Correa - Ecuador
    Raul Castro - Cuba
    Recep Tayyip Erdogan - Turkije
    Rene Preval - Haïti
    Robert Mugabe - Zimbabwe
    Sali Berisha - Albanië
    Sheik Hasina Wajed - Bangladesh
    Silvio Berlusconi - Italië
    Stjepan Mesic - Kroatië
    Susilo Bambang Yudhoyono - Indonesië
    Tabare Vazquez - Uruguay
    Taro Aso - Japan
    Than Shwe - Birma
    Umaru Yar'Adua - Nigeria
    Vladimir Putin - Rusland
    Yousaf Raza Gillani - Pakistan
    Yoweri Museveni - Oeganda

Bron: De Morgen (1/4)

Commentaar: Volgens mij ontsnapt er geen één "belangrijke" persoon aan de "alziende blik" van de NSA...
  • D*ies.Stessens
    Registered User
    • Sep 2012
    • 74

Het afluisteren van de NSA is uiteraard een grote schande, maar ik schrik toch telkens weer van de omvang van de afluisterpraktijken. Deze lijst is heel lang en bevat enorm veel personen die een welbepaalde machtspositie bekleden. Ik vind het toch verrassend dat de VS niet bepaalde sancties heeft gekregen voor deze afluisterpraktijken. Dit ligt misschien moeilijk, maar in de jaren heeft de NSA toch al miljoenen documenten en illegale informatie bewaard? Ik had toch ergens verwacht (zeker van een aantal personen op de onderstaande lijst) dat er toch een soort van 'controle' zou toegelaten worden op het NSA. Maar Obama ''beloofd'' dat er geen illegale praktijken meer zullen plaatsvinden. Uiteindelijk weet volgens mij niemand echt zeker dat er nu niemand meer wordt afgeluisterd. Waar zijn die 38.000 mensen bij de NSA dan eigenlijk wel mee bezig?
    They got money for war, but they can't feed the poor
    -Tupac

Comment

• g*rd.janssens
      Registered User
      • Sep 2012
      • 97

Orgineel gepost door D*ies.Stessens
      Het afluisteren van de NSA is uiteraard een grote schande, maar ik schrik toch telkens weer van de omvang van de afluisterpraktijken. Deze lijst is heel lang en bevat enorm veel personen die een welbepaalde machtspositie bekleden. Ik vind het toch verrassend dat de VS niet bepaalde sancties heeft gekregen voor deze afluisterpraktijken. Dit ligt misschien moeilijk, maar in de jaren heeft de NSA toch al miljoenen documenten en illegale informatie bewaard? Ik had toch ergens verwacht (zeker van een aantal personen op de onderstaande lijst) dat er toch een soort van 'controle' zou toegelaten worden op het NSA. Maar Obama ''beloofd'' dat er geen illegale praktijken meer zullen plaatsvinden. Uiteindelijk weet volgens mij niemand echt zeker dat er nu niemand meer wordt afgeluisterd. Waar zijn die 38.000 mensen bij de NSA dan eigenlijk wel mee bezig?

Ieder land stelt zijn belangen voor op internationale belangen.
      Politiek kan het voor intriges zorgen en spanningen veroorzaken, maar uiteindelijk komen deze 'spionage-schandalen' neer op een farce.
      Ieder land heeft een geheime dienst (of meerdere) en ieder land bespioneert.
      De V.S. heeft de 'pech' dat ze een toonaangevende functie hebben voor het merendeel van de wereld.
      China en Korea komen regelmatig in het nieuws met spionage, maar toch lijken we het erger te vinden dat 'ons voorbeeld' dit ook doet... rare wereld.
      “People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”

Comment

Working...