Ik denk dat het beter voor Vlaanderen zou zijn om zich af te splitsen. Niet om de zogenaamde socio-culturele 'verschillen' met Wallonië te ontwijken - laat ons eerlijk zijn: zó groot zijn ze nu ook weer niet en er bestaat nog altijd de reeds aangehaalde obligate verdraagzaamheid - maar wel omdat het ons (de belastingbetaler) enorm veel geld kost om België samen te houden. Zo bestaat er regering op Vlaams niveau, met daarnaast/daarboven ook nog een regering op federaal niveau. Hoewel er geen overlap is qua bevoegdheden, betekent dit dat er enorm veel uitgegeven wordt aan onderlinge communicatie, afstemming, gelobby, enz. - het zijn nog altijd twee onafhankelijke organen, mogelijk zelfs met verschillende politieke invulling. Deze vorm van verspilling kan volgens mij vermeden worden door van Vlaanderen een onafhankelijke staat te maken...
Moet Vlaanderen onafhankelijk worden?
Collapse
X
-
Hier heb je toch ongelijk! Noorwegen, Denemarken, Finland, Ierland, Slovakije... zijn allemaal landen met minder inwoners dan Vlaanderen. Bovendien staat Vlaanderen economisch (bruto nationaal product per hoofd) aan de top van de wereld. Elke studie daarover zet Vlaanderen binnen de eerste vijf.Orgineel gepost door Jelle thijsIk denk dat België gewoon België moet blijven! België is nu al een (veel te) klein land, laten we het doodleuk halveren!?
Volgens mij is België de enige manier om au serieus genomen te worden. Btw in een tijd dat men een zo groot mogelijk Europa wil maken om zo een rol van betekenis te spelen, wil Vlaanderen een zo klein mogelijk territorium innemen!?
+ De wereld telt 190 staten. Vlaanderen is met zijn zes miljoen inwoners zowat in de helft van deze 190, dus echt klein kan je dat niet noemen, indien Vlaanderen een onafhankelijke staat zou worden...
Ik hoop, en interpreteer het ook zo, dat dit argument een grapje was, want als dat gegeven België samen moet houden, dan moet ik eens diep zuchten.Orgineel gepost door Jelle thijsBtw. Toch een argumentje voor al degene die een splitsing wel willen! Als Vlaanderen en Wallonië zouden splitsen is Vlaanderen bij Eurosong wel elk jaar zeker van: 'douze points de la Wallonie' (of hoe ge het ook moet schrijven)"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -Comment
-
Jelle had het over de grootte van het territorium, niet over de grootte van het aantal inwoners. En ergens heeft hij wel gelijk denk ik. Je ziet België nu al amper liggen op de wereldkaart, laat staan als het nog eens gehalveerd wordt.Orgineel gepost door PieterjanHier heb je toch ongelijk! Noorwegen, Denemarken, Finland, Ierland, Slovakije... zijn allemaal landen met minder inwoners dan Vlaanderen.
Bron?Bovendien staat Vlaanderen economisch (bruto nationaal product per hoofd) aan de top van de wereld. Elke studie daarover zet Vlaanderen binnen de eerste vijf.
Want volgens het heilige wikipedia staan we 'maar' op 14...
Jelle's grapje was eigenlijk een argument voor een splitsing, wel goed lezen héIk hoop, en interpreteer het ook zo, dat dit argument een grapje was, want als dat gegeven België samen moet houden, dan moet ik eens diep zuchten.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -Comment
-
En sinds wanneer zou de grootte van een land dan bepalend zijn voor het slagen in de autonomie? Er zijn ontelbare voorbeelden die dat argument kelderen, kijk naar Monaco, Zwitserland, Tjechie, ... toch niet zo'n bijster grote landen dacht ik zo... In de andere richting zien we Rusland dan als een uitgestrekt land dat helemaal niet tot een goede besturing komt. Territorium is dus écht geen argument.Orgineel gepost door wim leenaertsJelle had het over de grootte van het territorium, niet over de grootte van het aantal inwoners. En ergens heeft hij wel gelijk denk ik. Je ziet België nu al amper liggen op de wereldkaart, laat staan als het nog eens gehalveerd wordt.
Idd, Wim, jij hebt gekeken naar België, inclusief dus het lage BNP van Wallonië... Kijk gerust eens rond op internet naar het BNP van Vlaanderen en dan zal je tot een andere conclusie komen.Orgineel gepost door wim leenaertsBron?
Want volgens het heilige wikipedia staan we 'maar' op 14...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...n_de_bevolking"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -Comment
-
Ik heb niets tegen een solidariteitsmechanisme van noord naar zuid, en dan liefst zonder bijsmaak van onnozel paternalisme of van vermeende superioriteit... Maar als dat hele Marshallplan van DiRupo de zoveelste 'kat-in-een-zak' blijkt te zijn, en/of de federale overheid blijft hardnekkig elke vorm van transparantie(!) op dat vlak manifest tegenwerken...Orgineel gepost door PieterjanIdd, Wim, jij hebt gekeken naar België, inclusief dus het lage BNP van Wallonië... Kijk gerust eens rond op internet naar het BNP van Vlaanderen en dan zal je tot een andere conclusie komen.
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Comment
Comment